KNMV Reisbegeleider logo
Aantal dagen
9
Reisdata

11 t/m 19 september 2021

    Ervaar In 9 dagen de highlights van de Alpen en Dolomieten

    Ontdek onze roadshows!
    Deze reis is inclusief
    • 8 hotelovernachtingen
    • 8 ontbijtbuffetten
    • 8 diners
    • Toeristische route heenreis op GPS
    • Alle dagroutes op GPS
    • Nederlandse reisbegeleiding
    • Toeristenbelasting
    • Pechondersteuning
    • Horizon Motor Reizen Routegids

    Media van 50 - Passen Tour

    Over deze reis 50 - Passen Tour

    Negen dagen, veel hoogte meters, veel bochten, veel kilometers, veel plezier!

    Met een start in de Vogezen, door de Doubs en zo de Zwitserse Alpen in. Vanuit Zwitserland doorsteken naar de Dolomieten, een extra ronde rijden en weer terug via de Oostenrijkse Alpen, Zwarte Woud, Pfalzerland, Moezel en Eifel. Een complete reis in negen dagen voor de motorrijder die van een uitdaging houdt. De lange dagroutes zijn intensief en schitterend om te rijden. Zit je graag wat langer in het zadel en rijd je het liefst zoveel mogelijk bochten? Dan past deze reis bij jou!

    Dagroute 1 - Heen: Aken - Elzas | 367 km

    De route start op de snelweg bij Heerlen en brengt je over de snelweg om Aachen heen naar de Eifel. Eerst steek je nog een klein stukje door het Parc Natural des Hautes Fagnes (België) heen om via leuke bochtige wegen door het Eifel en Moezel gebied in het Pfalzerland aan te komen. Op de bochtige routes naar het Pfalzerland tref je nog geen passen aan, maar heb je zeker mooie stuurwegen. Onderweg passeer je diverse leuke dorpen en is er ruim voldoende gelegenheid voor koffie, lunch en tankstops. De vele bochten worden uiteraard ook vergezeld door een variatie aan mooie uitzichten. 

    In de Noord Vogezen rijd je de eerste pas op deze toer. Net voordat je bij het hotel aankomt passeert je het hoogste punt bij km stand 360: Col du Pfaffenschlick (375 m). Hierna is het nog slechts een paar kilometer over een leuke bochtige weg naar het hotel. Het hotel ligt aan je rechterhand en de motor kan op de privé parkeerplaats van het hotel geparkeerd worden.

     

     

    Dagroute 2: Vogezen – Soschaux | 405 km

    Na een stevig ontbijt begin je aan een indrukwekkend lijstje Franse col's die je vandaag gaat rijden: Col du Donon – 727m, Col du Moulin – 592m, Col de Mandray – 694m, Col du Bonhomme – 949m, Col du Louchbach – 984m, Col du Calvaire – 1.144m, Col du Wettstein – 880m, Col de la Schlucht – 1.139m, Col des Feignes Sous Vologne – 955m, Col du Bramont – 956m, Col de Grand Ballon – 1.343m, Col du Hundsrück – 748m

    De route start met een mooi bochtig geheel door de Noord Vogezen. Nog even geen passen, maar wel veel leuke bochtige wegen door een mooie natuur. Variërend van kleine en smalle wegen afgewisseld met wat bredere wegen. De heuvels gaan al snel plaatsmaken voor de wat hogere bergen en de bochtige wegen blijven behouden. Na 2 uur rijden passeer je op de eerste pas van vandaag het hoogste punt van de Col du Donon (727m). Daarna volgen de col's elkaar in een rap tempo op.

    Het laatste deel van de route rijd je door de mooie en oude stad Belfort. Het kan hier druk zijn aangezien Belfort een van de grotere steden is in de regio. Na Belfort volg je de doorgaande weg richting Montebéliard. Net voor Montebéliard kom je aan bij het hotel van vandaag.

    Dagroute 3: Du Doubs en Zwitserse Alpen – Davos | 408 km

    Na de Franse Cols van de Vogezen zet je vandaag koers naar Zwitserland. Via kleine wegen rijd je door het natuurgebied du Doubs en rakelings langs de Jura af naar Zwitserland. Wel 8:00u rijtijd, dus enige "zadeltraining" is vereist. Je rijdt Zwitserland in boven Neuchatel langs en tussen het Lac de Neuchatel en Bielersee door verder zuidelijk. Dit gebied is rijk aan diverse meren, waarvan je er ook enkele passeert. Gaande weg rijd je van het Franstalige deel van Zwitserland naar het Duitstalige deel en een aantal van de grote bekende passen die Zwitserland rijk is. 

    Via het strakke wegdek, waar de Zwitsers ook bekend om staan rijd je over de Gurnigel pas. Deze pas gaat met zijn 1.608m als richting de 2.000m hoogte. De passen die vandaag nog volgen gaan alleen maar boven de 2.000 hoogte. De Grimsel, Furka, de oude San Gottardo en de Novena pas liggen nog voor je klaar. De laatste twee passen zijn beter bekend onder de naam Gotthard Pas en de Nufenen pas. Vanuit de Nufenen pas kom je aan bij het hotel in Zwitserland. De passen teller staat inmiddels al bijna op "20". 

    Dagroute 4: Monsterroute Grimsel, Susten en Spluga – Davos | 447 km

    Voor vandaag iets meer kilometers dan gisteren en dezelfde rijtijd van 8:00u. Inmiddels je zadeltraining op de proef gesteld en ben je klaar voor de acht passen die vandaag op het programma staan. Ook vandaag staan er een paar reuzen op het programma die veelal boven de 2.000m uit stijgen. 

    Je start met de Grimsel in tegenstelde richting en via de Sustenpas rijd je verder Zwitserland in op weg naar Davos. Mooie grote passen die goed te rijden zijn met indrukwekkende uitzichten over de bergmeren en wegen die door het landschap kronkelen. Ook een pas als de San Bernardino is zeer de moeite waard en genieten als motorrijder om daar te zijn. UIteraard neem je niet de meest gerichte weg naar Davos en maak je nog een extra lusje door Italië via de smalle en uitdagende Splugapas. Met nog twee passen te gaan blijf het schitterende rijden door het kleine stukje Italië en Zwitserland tot aan Davos. Het luxe hotel is uitstekende uitgerust voor de motorrijder en heeft zelfs een benzinepomp voor de deur. Maar ook de sauna en het heerlijke eten laten je bij komen van een lang en uitdagende rit. 

    Dagroute 5: Stelvio & Italiaanse Dolomieten – Arabba | 358 km

    De route brengt je van Zwitserland naar Italië met een relatief korte afstand. De afstand van Davos naar Arabba overbrug je in stijl via 10 schitterende passen. Eén daarvan is de iconische en bij de meeste bekende bucketlist pas: Passo dello Stelvio. De route naar de Stelvio loopt een aantal minstens zo mooie passen, zoals de Fluelapas. Je rijd deze pas vrijwel direct op vanuit Davos. Op het hoogste punt van de pas passeer je twee bergmeren links en rechts van je. Het is nog wat vroeg in de rit voor koffie, maar het terras aan het meer zou er wel een perfecte gelegenheid voor zijn. Je hebt nu pas 17 km gereden en er komt nog heel wat moois. Wat volgt is de brede heerlijk vlot rijdende Ofenpas die toch ook weer boven de 2.000m zijn hoogste punt heeft. Inmiddels kom je dichterbij de Stelvio pas, maar eerst nog "even" de Umbrail omhoog rijden. De route steekt dan door naar een perfect koffieplekje boven het hoogste punt van de Stelvio, waar je het spaghetti lint van deze pas kunt zien liggen. De route gaat nu niet de Stelvio naar beneden, maar via de hoogste pas van vandaag, de Gavia, richting Italië. Je hebt echter alle gelegenheid om de Stelvio hier nog even naar beneden en naar boven te rijden.

    De Gavia pas brengt je verder Italië binnen. Via nog maar liefst vijf passen rijd je naar Arabba. Je sluit af met de machtige Pordoi pas met ruim 30 haarspeldbochten. Ben je tel van deze bochten kwijt? Geen nood, ze zijn genummerd! De Pordoi eindigt in het dorp op slechts een paar honderd meter van het hotel.

     

    Dagroute 6: Rondrit mega passentoer Dolomieten – Arabba | 255 km

    Het hotel is gelegen aan de voet van de Passo Campolongo. Het dorp Arabba is dan ook omringd met passen en in de winterperiode één van de meest populaire ski oorden van de regio. Voor vandaag kun je het iets rustiger aan doen met een route van 255 km. Althans is het werkelijk rustig aan doen als er 13 passen op het programma staan? De naam doet de route eer aan. 12 Verschillende passen, waarvan je de Campolongo heen en terug rijd. Bochten en het daarbij behorende stuurwerk is het motto van deze reis, maar zeker ook voor de route van vandaag. De passen zijn divers in alle opzichten. Ze varieren tot 1.000m in hoogte van elkaar en de wegen zijn dan small en scherp tot wat breder met ruimere bochten. Ook de uitzichten over deze Dolomieten blijven je nog wel even bij. Een paar indrukwekkende namen die je vandaag op de borden zult zien zijn de Valparola, Giau, Gardena en natuurlijk de bekendste van allemaal de Sella pas. Deze laatste rijd je ook als één van de laatste passen. Deze is overdag druk. Door deze aan het einde van de dag te rijden kun je hier maximaal van genieten. 

    Mocht je deze dag even rustig aan willen doen, dan hebben we daar een korte route van slecht 54km voor met maar liefst 300+ bochten. Ook in deze route rijd je de Sella pas. 

    Dagroute 7: Oostenrijkse Alpen – Kempten | 387 km

    Oostenrijk staat op het programma voor dagroute 7. Vanuit de Italiaanse Dolomieten ga je naar en door de Oostenrijkse Alpen naar het zuiden van Duitsland. Langzaam aan ook weer huiswaarts. Uiteraard ook vandaag weer met diverse leuke en indrukwekkende passen. Om op te warmen start je vanuit Arabba direct met de haarspeldbochten van de Pordoi. Je rijd deze echter niet helemaal naar beneden, maar gaat nog "even" de Sella pas over. SImpelweg omdat het kan en deze toch wel erg mooi is om te rijden. Onder aan de Sella ga je richting Santa Cristina en Ortisei. Hét centrum van de ski vakantie in deze regio. Vanuit hier hebben skiers talloze mogelijkheden om de hele dag op de latten te staan. Waar skiërs in de winter zijn vind je motorrijders in de zomer. De bergen zijn aanlokkelijk en laten je heerlijk bochten draaien over de passen hier. Via de Passo di Pennes en Monte Giovo ga je richting de laatste passen reus in deze reis. De Passo Rombo is een lange en indrukwekkende pas die alle elementen van een bergpas behelst. Deze pas is beter bekend als de Timmelsjoch. Boven op de pas vind je ook nog een motor museum welke voor de liefhebber de moeite waard is om te bezoeken.

    Via de Timmelsjoch rijd je Oostenrijk binnen. In Oostenrijk rijd je last but not least de Hahntenjoch over. Nog even lekker genieten van deze pas om via mooie wegen door Oostenrijk koers te zetten naar zuid Duitsland. Aan de rand van Kempten, in de Duitse Allgäu, vind je een fijn en comfortabel hotel om nog even na te genieten van deze dagroute. 

    Dagroute 8: Allgäu, een tipje Zwarte Woud en het Pfalzerland – Dannenfels | 425 km

    Een dagroute zonder passen, maar zeker niet zonder veel bochten plezier. Je doorkruist de Allgäu, raakt nog even het Zwarte Woud aan en rijd door het groene en bochtige Pfalzerland. Je rijdt zelfs nog een klein stukje door de Franse Elzas. 

    Je verlaat Kempten zonder de stad te hoeven door kruisen en rijd vrijwel meteen het groene landschap in. Via Bad Waldsee, een mooi historische plaatsje met een oud slot, rijd je over leuke wegen richting het Zwarte Woud. Je passeert diverse buchten en het weidse landschap geeft je mooie uitzichten. Blijf wel op de weg letten, want ook deze route biedt je ruim voldoende stuurwerk om je in het zadel bezig te houden. In het Weiszatal rijd je langs rotspartijen die uit het groen steken geflankeerd door meerdere kleine watervallen. Inmiddels kom je steeds dichterbij het Zwarte Woud pik je nog een stukje mee van de befaamde B500. Deze brengt je vlot voorbij Baden-Baden. Net hiervoor passeer je het mooie slot Eberstein en in Baden-Banden het Brahmshaus. Na ongeveer 300km steek je de Rijn over om via het historische Wissembourg Frankrijk door te steken het Pfalzerland in. Het Pfalzerland zal je verrassen met de uitdagende wegen die je bij wederom een fijn hotel in Dannenfels brengt, waar je als motorrijder meer dan welkom bent. Mocht je na acht uur in het zadel nog wat energie over hebben dan kun je vanuit het hotel de Donnersberg (687m) nog even oplopen. 

    Dagroute 9: Pfalzerland, Hunsrück, Moezel en Eifel - Simpelveld (NL) | 321 km

    De laatste dag alweer van deze belevenis volle reis. Vergeleken met de overige routes een relatief korte route om iedereen de gelegenheid te geven het laatste stukje naar huis er nog aan vast te kunnen plakken. Mocht je graag nog een extra overnachting aan het einde van de reis willen, dan is dat uiteraard mogelijk en kun je dat in de boeking aangeven en regelen we dat graag voor je. 

    De route brengt je nog even door Pfalzerland en via het Hunsrück rijd je de Moezel binnen. Ondanks het gebrek aan passen is dit een leuke route om te rijden. Als je de Moezel over gestoken bent rijd je tussen de wijnranken met een aantal haarspelden de berg op. Hier vind je een fijn restaurant in een haarspeldbocht die je vanaf het terras een schitterende uitzicht over de Moezel geeft. De moeite waard om hier even neer te strijken voor een typisch Duitse lunch. Wat rest is een bochtige rit door de Eifel die je vrijwel tot het einde van de route binnendoor naar Aachen brengt. Hier neem je nog een klein stukje snelweg om Nederland weer binnen te rijden. De Belgische klant kunnen hier de route afbreken en de snelweg de andere kant opvolgen en vrijwel direct België binnen rijden. 

    Data en prijzen

    zaterdag 11 t/m zondag 19 september 2021

    Prijs op basis van 9 dagen

    € 999,00

    Toeslag: 1-persoonskamer

    € 219,00

    Er zijn nog geen ervaringen van reizigers achtergelaten

    Laat als eerste je ervaring achter

    Ervaring achterlaten

    Even geduld..

    We zijn bezig met het bevestigen van je boeking.