+31 (0) 493 320235
Horizon Check Icon

Grootste aanbieder van Nederland & België

Horizon Check Icon

Door onze klanten met een 8,6 gewaardeerd

Horizon Check Icon

100 bestemming in 24 landen

Horizon Telephone Icon

Voor meer informatie:
+31 (0) 493 320235

Al 6.875 tevreden reizigers gingen je voor!
Boek deze merkreis eenvoudig en snel.

Boek nu

Europa - 7-daagse Dirty Roads Frankrijk - Italie

29 augustus tot 04 september

vanaf €699

Je rijdt over de mooiste onverharde en verharde passen in het grensgebied van Italië en Frankrijk en gebruikt je allroad waar ie voor bedoeld is, namelijk: genieten!

De routes die we hebben uitgezet zijn geschikt voor de zwaardere allroad motoren, zonder speciale noppenbanden. Wel raden we je aan allroad banden te monteren. Van jou als deelnemer verwachten we wel al wat ervaring met rijden in de bergen op onverharde wegen. De cursus VRO basis Allroad, erg leerzaam en goed voor je zelfvertrouwen en voertuigbeheersing, zou een goede voorbereiding zijn op deze reis. Maar natuurlijk is deze reis ook voor de ervaren allroad-rijders zeer geschikt en uitdagend.

Ervaringen van onze klanten

Er zijn voor deze reis nog geen ervaringen achter gelaten. Heb je deze reis gemaakt? Laat dan hier jouw ervaring achter.

Zaterdag 29 augustus, aankomst in het hotel in Italië

waar je de overige deelnemers en reisbegeleiding ontbijt in Sauze d'Oulx. Een dorp in de provincie Turijn in Piëmont en is gelegen in het Valle di Susa. Sauze d'Oulx is een van de locaties waar de Olympische Winterspelen 2006 plaatsvonden. Het ligt op 1330 meter hoogte en is daarmee perfect om de diverse allroad-pistes te bereiken die je vanuit hier gaat rijden. Het hotel biedt accommodatie met gratis WiFi, een hot tub en een zonneterras in Sauze d'Oulx. Je kunt genieten van de eigen bar en er wordt dagelijks een ontbijt geserveerd. Dineren doe je op 250 meter afstand van het hotel. 

Zondag 1 september, Assietta Kamstrasse

Na een stevig ontbijt start je je motor om de eerste dag route te gaan rijden. Al direct start je met een selectie van verharde en onverharde passen namelijk: Colle delle Finestre (2.176m): de ene helft asfalt, de andere helft goed berijdbaar gravel. Colle dell`Assietta (2.497m): Deze maakt deel uit van de 36km lange Assietta Kammstrasse die een aantal collen met elkaar verbind. Colle Lauson (2.497m): onderdeel van de Assietta Kammstrasse. Colle Bourget (2.299m): onderdeel van de Assietta Kammstrasse. Colle Basset (2.424m): Deze weg is zoals veel pistes die je deze week gaat rijden om militair strategische redenen aangelegd, zoals je aan diverse fort-overblijfselen kan zien. Col du Montgenèvre (1.850m): volledig verhard met een paar mooie grote haarspeldbochten. Een prachtige dag om mee te beginnen en na afloop te genieten op het terras en alles nog een door te nemen met de overige deelnemers. 

Opmerking: Ook is het dagelijks mogelijk te kiezen voor een route die volledig verhard is. 

HMR---Dirty-Roads-50
HMR-Dirty-Roads-Frankrijk-Italie-49

Op naar Limone Piemonte, via Colle di Sampeyre

Vandaag rijd je een mooie verbindingsroute naar het 2de hotel in Italië. Ook vandaag heb je de mogelijkheid te kiezen uit een off- en on road route. Je kunt hierbij een deel van je bepakking in het hotel achterlaten. Je komt namelijk na twee overnachtingen weer terug in het hotel in Sauze d'Oulx. Via de prachtige Col D`Izoard (2.360m – on road hoogte) en Col D`agnel (2.744m) rijd je de Cottische Alpen van Italië in! De eerste steenslagpiste dient zich aan bovenop de Colle di Sampeyre (2.284m). Je kruist daar de Varaita Maira Kammstrasse (1.970m). Ook wel Strada Dei Cannoni geheten. Ofwel weg van de Kanonnen. Het deel dat je rijd is slechts een fractie van een 420 km lange verbindingsroute die 3 regio`s doorkruist (Piemonte, Savoye en Valle D`aosta) en 40 forten met elkaar verbindt die dateren uit de periode tussen de 17e en de 19e eeuw.

Na de Varaita Maira volgen kleine weggetjes elkaar op, geasfalteerd dat wel. Maira Stura Kammstrasse (2.533m): Vanaf Canosio rijd je over de Maira Stura. Veel delen, zoals de Colle del Preit (2.076m) zijn grotendeels geasfalteerd, maar er blijft nog lekker veel te sturen over. Via de Colle Cologna (2.394m) en Colle Margherina (2.420m) krijg je een mooi uitzicht op de hoogst bereikbare weg van de Maira Stura; namelijk die naar de Colle D`Ancoccia (2.533m). Na al dit moois rijd je richting Limone Piemonte, waar de volgende uitvalsbasis gelegen is, Grand Hotel Principe in Limone Piemonte. Daar kun je, na een wellicht stoffige dag,  een verfrissende duik in het zwembad nemen.

Route du Margaureis, Colle di Tenda

Vandaag ga je de route Via del Sale (Route du Margaureis) rijden. Dit is een van de beroemdste onder de verbindingswegen tussen de Piemonte en Frankrijk. De weg dateert al uit de middeleeuwen waar hij gebruikt werd om zout te vervoeren tussen Ventimiglia en Limone Piemonte naar Turijn. Daardoor is de weg op veel plekken wat verbreed en veel stukken werden verstevigd om ze geschikt te maken voor militair transport tussen de vele forten op de grens van Italië en Frankrijk. Nu is het een prachtige steenslagweg die over de randen van de Alpes Maritime loopt. Een wild landschap met weergaloze vergezichten op de Alpen en de Middellandse Zee. Op deze pas wordt er op het kam-gedeelte tol geheven (10 euro). Daarna rijdt je terug naar het hotel voor opnieuw een duik in het zwembad.

De passen die je vandaag gaat rijden zijn: Colle di Tenda (1.870m): Een van die steenslagpistes die al jaren tot de verbeelding spreekt. De fortificaties op deze pas zijn echt de moeite waard voor een stop en fotoshoot. Col de Pernante (1.898m): als je bovenop deze col rechts aanhoudt kan je een kijkje nemen bij het fort, dat gebouwd is in 1883 en volledig bewapend was tot tijdens de eerste wereldoorlog. Colla di Sanson (1.694m): Hier rijden we Italië weer in richting Realdo en Trioro. In Trioro is als het goed is wat te versnaperen. Ook kan je hier even van de route afwijken richting Balcone di Marta waar een enorm fort is verstopt onder begroeiing. Passo della Guardia (1.508m). Colle del Garezzo (1.795m): begint eerst geasfalteerd, daarna steenslag en ligt op de top net wat minder goed. Deze pas heeft een maximum snelheid van 20 km/u maar dat is met een motor niet zo handig. Hellingspercentage is ongeveer 9% gedurende de 19 km die de pas lang is. Na de top is het weer asfalt maar wel lekker pittig. Deze weg werd nog gebruikt tijdens WOII om de Italiaanse grens tegen Frankrijk te beschermen. Colle delle Selle Vecchie (2.099m). Colle del Lago dei Signori: (2.130m): hier is een refugio waar je even op adem kan komen. Colle Malaberghe (2.225 m). Colle de Carsene (2.221m). Colle della Boaria (2.102m). Colle di Perla (2.215m)

HMR-Dirty-Roads-Frankrijk-Italie-132
HMR-Dirty-Roads-Frankrijk-Italie-76

Terug naar Sauze d'Oulx, via Col du Parpaillon

Het eerste deel van de route is lekker strak asfalt, waar je je krachten kunt sparen en tijd kunt winnen voor het tweede deel: de Col du Paraillon (2.780m). De Col de Larche (1.996m) verbindt net als de Col D`Agnel de Cottische Alpen met de Alpes Maritime en Cuneo met Barcelonette. Dit is een redelijk gemakkelijke en niet echt stijle pas, lekker uitwaaien dus, zo na het ontbijt. Bij Les Gleizolles gaat de route linksaf richting Barcelonnette om een paar km later in de bebouwde kom van La Condamine Châtelard rechtsaf te slaan richting het doel van vandaag, de Col du Parpaillon. 

In Les Pras gaat de route naar rechts richting de Col du Parpaillon (2.780m). Je nadert de Pashoogte via de zuidzijde die nog met keien bezaaid is op sommige stukken. Op 2.67 m ligt de vermaarde tunnel; deze is in september meestal niet meer ijzig maar vergt toch nog enige voorzichtigheid! Wegens de ondergrond, de duisternis, de lengte en eventuele tegenliggers. Deze tunnel is in de 19de eeuw aangelegd en aan beide zijn poorten die gesloten worden na de zomer tot diep in het voorjaar.

Na de Parpaillon heb je twee opties. Is het genoeg voor vandaag dan voer je het waypoint van het hotel in en rij je terug naar het hotel. Heb je zin in meer dan volgt de Col de Valbelle (2.372m). Deze Col is stijl, nauw, veel haarspeldjes en als je geluk hebt ook wat doorwadingen. Je komt uiteindelijk in Les Chalps uit, via een skipiste, om daarna de weg naar beneden te vervolgen richting Guillestre. Vanaf hier heb je een prachtige kloofweg richting Chateau Queyras. Daarna kom je aan bij het hotel waar je de eerste twee nachten ook doorgebracht hebt.

Monte Jafferau of Col de Sommelier ?

Het beste is bewaard tot het laatst, vandaag heb je de keuze om een van beide passen te rijden. Als eerste de Monte Jafferau. Het Monte Jafferau- massief is een berg van de Cottische Alpen met een als top een prachtig fort genaamd Forte Jafferau, Dit Italiaanse fort is tussen 1896 en 1898 gebouwd en is tijdens beide wereldoorlogen in gebruik geweest. Het fort heeft tussen 16 en 17 juni 1940 op Franse posities gevuurd en werd in 1945 gebombardeerd door de geallieerden. Je rijdt hier helemaal naar toe over soms best wel zware offroad trajecten maar het is helemaal de moeite waard. Wat een beleving, wat een uitzicht en dat op 2805 meter.

Col de Sommelier is de hoogste bergpas van de Alpen met 2993 meter. De pas is alleen te bereiken vanaf Bardonecchia via een smalle weg door het Valle Rochemolles welke tot aan het Rifugio Scarfiotti in goed staat is maar daarna volgt nog 9 km steenpiste waarin nog ruim 900 hoogtemeters moeten worden overwonnen. De laatste lootjes tot aan de top zijn het zwaarst want daar wordt het straatoppervlak steeds geaccidenteerde, met grote stenen, diepe geulen en extreem krappe steile haarspeldbochten. Eenmaal boven een oorverdovende stilte, een waanzinnig uitzicht en het inzicht dat je diezelfde weg ook weer naar beneden moet... 

HMR---Dirty-Roads-10
HMR---Dirty-Roads-3

Afscheid valt zwaar...

Na een goed ontbijt pak je al je spullen weer in en neemt afscheid van de overige deelnemers. Onderweg naar huis zul je nog vaak terugdenken aan alle letterlijke hoogtepunten van deze reis. 

Note: Voor alle dagen zijn ook asfalt routes beschikbaar, je kunt dus elke dag kiezen voor een Offroad of Onroad route. De routes worden als tracks geleverd (GPX) en zijn het meest geschikt voor een Garmin Zumo met OSM kaarten of en Garmin Montana serie. LET OP, een TomTom rider is niet geschikt voor Offroad routes te rijden.

Note 2: De reis is geschikt voor alle Allroad motoren, echter hoe lichter de motorfiets hoe makkelijker deze te berijden is op de ongeasfalteerde wegen. Voor de zwaardere motoren zoals b.v. een BMW GS (Adventure), Triumph Explorer, KTM Adventure, Ducati Multistrada Enduro is onderstaande VRO Allroad training zeer aan te bevelen.

Link naar de aanbevolen allroad training: https://knmv.nl/opleidingen/vro-motortrainingen/vro-allroad/

Boek nu