+31 (0) 493 320235
Horizon Check Icon

Grootste aanbieder van Nederland & België

Horizon Check Icon

Door onze klanten met een 8,6 gewaardeerd

Horizon Check Icon

Meer dan 50 bestemmingen in Europa

Horizon Telephone Icon

Voor meer informatie:
+31 (0) 493 320235

Europa - 75 Passen - Special

22 juli tot 04 augustus

vanaf €1399

Meer dan 75 passen door zes landen 

Horizon Motor Reizen daagt je uit om met ons deze reis te gaan ontdekken en beleven!

LET OP: Er zijn geen 1-persoonskamers meer beschikbaar !

Deze historische reis stond al even op het verlanglijstje van vele enthousiaste deelnemers. In 2017 is het dan zover, geheel nieuw gemaakt, uitgezet en gecontroleerd. Je gaat 75 passen in 14 dagen rijden. Ben jij een inmiddels gevorderde motorrijder die deze uitdaging aan wil gaan? 

Zou je heel graag mee willen maar twijfel je over je ervaring of wil je gewoon even overleggen of het wel iets voor jou is, neem dan telefonisch contact met ons op of stuur een mail naar info@horizonmotorreizen.nl.

 

Ervaringen van onze klanten

Er zijn voor deze reis nog geen ervaringen achter gelaten. Heeft u deze reis gemaakt? Laat dan hier uw ervaring achter.

Dag 1 - Nederland - Pfalzerland (Duitsland)

Km 27. Staalfabriek Neunkirchen. Het stadsbeeld van Neunkirchen wordt gedomineerd door deze staalfabriek die in werking was van 1593 tot 1989. Het vormde de geschiedenis van de industriële ontwikkeling in Neunkirchen. Als gevolg van de staalcrisis in 1982 fuseerde Neunkircher Eisenwerk met zijn concurrent en werd de ijzerproductie in Neunkirchen stilgelegd. In Neunkirchen bevindt zich de Glassstrasse, die beroemd is om zijn glasproductie. In deze straat staan een groot aantal ambachtelijk en artistiek georienteerde glasblazerijen.

Km 60. Burg Veldenz. In het plaatsje Nohfelden ligt Burg Nohfelden, ook wel Burg Veldenz genoemd. Bij de ruïne staat een 21 meter hoge uitkijktoren met uitzicht over het Saarland. Alleen deze en de kelder zijn nog intact en te bezichtigen.

Km 129. Uitzichttoren Kellerberg. Deze uitzichttoren in de buurt van Dierscheid is 22 meter hoog en is gemaakt van een moderne hout-staal constructie. Vanaf het platform kun je ver de Eifel in kijken en kan je het middelgebergte Hunsrück zien liggen. 

Km 253. Monschau. Dit leuke plaatsje wordt ook wel de parel van de Eifel genoemd. Het ligt op een hoogte van 420 meter in de smalle diepe vallei van de Roer. De ligging langs de Roer, de historische architectuur en het vele groen maken het stadje populair bij toeristen. Een leuke plek voor om even op een terrasje te zitten dus.

Totale dag afstand vanaf de NL grens: 299 km

Dag 2 - Vogezen (Frankrijk)

Je rijdt vrijwel direct de Franse grens over en al snel bevindt je je in het middelgebergte van de Vogezen. De bergketen begint aan de grens met Zwitserland en strekt zich naar het noorden uit over de westelijke zijde van het Rijndal. De ronde toppen van de Grote Vogezen worden ballons, Frans voor bolvormige bergen, genoemd. Van 1871 tot 1918 liep door het zuidelijk gedeelte de grens tussen Frankrijk en Duitsland. De Vogezen bestaan voornamelijk uit graniet en rode zandsteen. In deze mooie natuur volgen de collen elkaar op. Col is Frans voor bergpas. We beginnen met Col du Dumoulin, gevolgd door Col de Mandray en Col du Bonhomme. Die laatste was tijdens de Eerste Wereldoorlog de achtergrond voor een gevcht tussen franse en duitse soldaten. De franse commandant en zes van zijn mannen zijn op 8 september 1914 omgekomen tijdens een duiste artillerie aanval. Op de pas staat een gedenkteken voor de generaal en zijn mannen. Hierna volgt Col du Louchbach en Col du Calvaire. Rechts ligt Lac Blanc, maar het hoogtemeer is niet heel goed zichtbaar tussen de bomen. Nu komt Col du Wettstein. Aan deze col ligt een oorlogsbegraafplaats waar 3538 franse soldaten en officieren liggen die tijdens de Eerste Wereldoorlog zijn gesneuveld. We rijden door naar Col de la Schlucht, met haar 1139 meter is dit een van de hogere passen van de Vogezen. De pas dankt haar naam aan het Duitse woord Schlucht, dat bergkloof betekent. Het skigebied Schlucht-le Collet-Retournemer telt 9 pistes. Buiten het winterseizoen kunnen toeristen mountainbiken en zomerrodelen in het gebied. Dan Col des Feignes Sous Vologne en Col du Bramont voordat we bij de hoogste berg van de Vogezen komen: Grand Ballon. De 1424 meter hoge top van de Grand Ballon ligt net boven de boomgrens. In het gebied rondom de Grand Ballon kunnen mooie wandelingen worden gemaakt. Vanaf de top is er een mooi uitzicht over de omgeving. Veel verder naar het zuiden zijn de Alpen te zien, waaronder de Mont Blanc. Kenmerkend voor de Grand Ballon is het radarstation boven op de top. Na col du Hundsruck rijden we de Vogezen uit richting het hotel.

Totale dag afstand: 339 km

IMG5767
IMG6011

Dag 3 - Jura (Frankrijk) & Zwitserland

Na een goed ontbijt start je de motor en na 75 km heb je een mooi uitzichtpunt over het stadje Saint-Claude en de rest van de groene vallei. Vlak hierna rijd je door het stadje met winkelstraat waar je een ijsje kan halen. De originele naam van het stadje was Saint-Oyand, genoemd naar de vierde abt van het stadje met dezelfde naam. Maar in 687 nam de twaalfde abt, Saint Claude, de taak van abt over het bisdom Besançon op zich en nadat hij was overleden in 696 was het aantal pelgrims dat zijn graf bezocht zo groot dat de naam Saint Claude voor het stadje sinds de dertiende eeuw zoveel gebruik werd dat het de andere naam overtroffen heeft.

Via de Col de la Croix de la Serra met een top van 1049 meter verlaat je het Juragebergte richting Annecy, waar ons hotel staat. Dit is een leuke stad aan de noordkant van Lac d’Annecy waar vanalles te doen en te bekijken is, zoals het Palais de l'Isle. Dit is een gevangenis en is een symbool van de stad geworden en behoort tot de meeste gefotogtafeerde monumensen in Frankrijk. Ook is er het Château d'Annecy, dit was het huis van de graven van Genève en wat en wat hertogen. Tegenwoordig is het een museum en een overheidsgebouw. Zo zijn er nog heel wat monumenten.

Km 175. Grens Zwitserland-Frankrijk. Na een paar kilometer zie je het mooie Lac de Saint-Point aan de rechterkant liggen en betreed je het Jura massief. De Jura is een gebergte aan weerszijden van de grens tussen Frankrijk en Zwitserland. Met deze reis gaan we dwars door het gebergte en proberen we de mooiste plekjes mee te pakken. Het is een oud berggebied, waarvan de toppen zich parallel aan elkaar uitstrekken van noord naar zuid. Het is een prachtig gebied en zeer geschikt voor motorrijders. De meeste passen zijn smal en hebben veel haarspeldbochten, maar die bochten zijn niet heel krap, dus ook geschikt voor een grotere motor. Soms is het wegdek nogal hobbelig.

Totale dag afstand: 309 km

 

 

Dag 4 - Annecy (Frankrijk)

Vanuit het mooie historische Annecy rijdt je de eerste kilometers langs het meer van Annecy. Kort daarna kom je alweer bij de eerste pas van vandaag: Col de Bluffy. Het hoogste punt passeer je op 630 meter en je hebt hier nog steeds uitzicht op het meer van Annecy. Op de top van die col kun je rechts afslaan naar Château de Menthon-Saint-Bernard. Je kan er helaas niet naar binnen maar het bijna 1000 jaar oude kasteel ziet er wel indrukwekkend uit. Daarna laat je Annecy achter je en krijg je in een km of zestig drie colletjes wat vooral heel mooi sturen is. In het dorpje voor Col de la Forclaz kan je links afslaan en naar een punt rijden vanwaar je de Mont-Blanc kan zien. Zo vervolgd de route over een aantal schitterende collen zoals: de Madeleine, de Glandon en du Mollard. De dag wordt echter afgesloten met de mooiste col van de dag: Col du Galibier. Deze col heeft een pashoogte van wel 2642 meter en er zijn prachtige vergezichten. En dan eindig je bij het hotel in Briançon waar je twee nachten verblijft.

Totale dag afstand 299 km

IMG5939
Horizon-Motor-Reizen---Groepsreis-Frankrijk-Hautes-Alpes-30

Dag 5 - Rondrit met 9 stevige "Collen" (Frankrijk & Italië)

 Direct als je uit het stadje Briançon rijdt begin je aan Col d`Izoard met een hoogte van 2360 meter. Dit is een prachtige col met heel mooi uitzicht. Na deze mooie col blijft het fantastisch om te rijden met eerst Col de Vars en daarna de wat drukkere maar wel een van de hoogste wegen van Europa, Col de la Bonette. Dan nog een extra lusje dat tot een hoogte van 2802 meter gaat. Daarna ga je over Col de la Lombarde via de top van 2350 meter. Ook dit is weer een schitterende col. Na die col heb je even een paar kilometer om bij te komen en dan moet je weer vol aan de bak over super smalle wegen met prachtig uitzicht en een logische maximale snelheid op sommige stukken van 30 kilometer per uur. Tot je uit eindelijk  7 kilometer voor de top links af kan slaan waar je dan 100 meter moet rijden om bij Colle Valcavera aan te komen op een pashoogte van 2416 meter. 7 kilometer verder is de net iets hogere Col d`I morts met een top van 2480 meter. Op deze col maakte de in 2004 overleden wielrenner Marco Pantani voor het eerst furore als klimmer. Daarna blijf je vrij hoog tot je bij Colle d`Esische op 2370 meter aankomt. Vanaf daar daal je op niet overal de best geasfalteerde wegen weer naar beneden waar je ook weer prachtige vergezichten hebt. Je kan het onmogelijk allemaal zien zo veel moois is er. Als er nog een kilometer of 100 te gaan is kom je op de top van Colle di Sameyre op 2284 meter en 40 km verder op weer een super hoge col Colle Dell`Agnello op 2744 meter met weer super mooie vergezichten. Dan is het weer terug naar het hotel over dezelfde col waar we die morgen mee gestart waren en dan kom je na een lange dag hopelijk op tijd aan voor het diner.

Het is natuurlijk ook mogelijk vandaag een rustdag in te bouwen of een kortere rit te maken.

Totale dag afstand 372 km

Dag 6 - Frankrijk, Italië, Zwitserland

Vanuit het hotel in Briançon rijdt je langs Fort du Chateau. Dit is ook al op andere dagen te zien maar nu rijd je er echt langs. Ze hebben dit fort en nog een paar andere omliggende forten gebouwd om de toegangsweg met Italië te bewaken. Een aantal kilometer verder kom je alweer op de eerste col van vandaag, Col de Montgenèvre. Deze col is tevens de grens tussen Frankrijk en Italië. Na Montgenèvre kom je bij het begin van Colle dell Finestre een prachtige, hele smalle, maar wel geasfalteerde weg omhoog tot 2176 meter en dan onverhard naar beneden. Na deze prachtige Col ga je weer over de grens terug naar Frankrijk. Iets onder de top van de Col du Mont Cenis is er prachtig uitzicht op het stuwmeer Lac du Mont-Cenis. Vanaf daar ga je naar de hoogste col van Europa, Col d`Iseran met een hoogste punt van wel 2770 meter. Op deze top staat altijd een fris windje. Hierna rijdt je door Val d`Isere, een groot ski dorp waar in 1992 enkele onderdelen van de olympische winterspelen zijn gehouden. Vanaf Val d`Isere rijd je over Col du Petit-Saint-Bernard weer Italië in en kom je in het altijd warme Aosta uit. Vanuit Aosta ga je via Col du Grand Saint-Bernard met een top van 2469 meter de grens van Zwitserland over. Dan kom je op het eind van de route met heel veel haardspeld bochtjes Martigny binnen rijden waar ook het hotel is.

Totale dag afstand 350 km / 324 km (Alternatief)

Horizon-Motor-Reizen---Groepsreis-Zwitserland-22
Horizon-Motor-Reizen---Groepsreis-Zwitserland-5

Dag 7 - Gotthardpass (Zwitserland)

Vanuit het hotel in Martigny kom je al snel aan bij col de la Croix en col du Pillon. Bij col du Pillon staat een grote gondel en als je daarmee omhoog gaat kan je over een brug lopen van de ene naar de andere bergtop met heel mooi uitzicht. Na die twee colletjes rijdt je naar Interlaken. Hier heb je prachtig uitzicht over de Thunersee en de Brienzsee. Dan is het richting de grote Alpen passen. Net voordat je daar aan begint rijdt je langs de Aareslucht. Je moet entree betalen om deze te bezichtigen, maar dat is wel even de moeite waard. De Aareschlucht is een kloof die is uitgesleten door de rivier de Aare. De kloof wordt doorsneden door de rivier de Aare, waarvan de stroming door de nauwe doorgang sterk verhoogd wordt tot ongeveer 12 km/h op het punt dat de rivier de Aareschlucht verlaat. De lengte van de kloof bedraagt 1400 meter; op het smalste punt is de kloof slechts een meter breed. Het hoogste gedeelte van de kloof is 180 meter boven de rivier. In 1888 is de kloof toegankelijk gemaakt voor publiek door de aanleg van een pad tussen de rotswanden en in 1912 werd er nachtverlichting aan de kloof toegevoegd. De Aareschlucht is inmiddels een belangrijke toeristische trekpleister voor de regio. Na dit leuke uitstapje kom je bij de eerste pas van de grot Alpenpassen de Grimselpass met een top van 2165 meter waar je op de top gratis over een panorama weg kan rijden met prachtig uitzicht. Deze weg is alleen één kwartier in het uur open, maar als je genoeg tijd hebt echt een aanrader om te doen. Dan de Nufenenpass met een pashoogte van 2480 meter, dan de Gotthardpas waarbij we het hoogste punt passeren op 2106 meter en dan over de Furkapass met een pashoogte van 2436 meter. Als je dan daarna in het dal komt ben je direct al bij het hotel. Het is een oud hotel maar een hele leuke ervaring om er een nachtje te slapen.

Totale dag afstand 368 km

Dag 8 - Davos (Zwitserland)

Vanaf het hotel ga je direct weer richting de Grimselpass. Hierna vervolg je de weg naar de Sustenpass met een pashoogte van 2264 meter. Iets voor de top van die pas kan je rechts richting de Steingletscher. Het kost 5 Frank om hier in te mogen en het is dus aan te raden om een muntje van 5 Frank opzak te hebben. Het is behoorlijk imposant om aan de voet van zo’n grote gletsjer te staan. Dan ga je verder naar de Oberalppas met een pashoogte van 2046 meter en daarna volgt de Lucmanierpas. Na de Lucmanierpas kom je in het plaatsje Biasca waar je op een gegevan moment aan de linkerkant een heerlijk restaurantje hebt. Na lekker gegeten te hebben rijd je door naar de San Bernardino pas waarbij je het hoogste punt passeert op 2066 meter en eventjes verder kom je op de top van de Splugenpass op 2117 meter. Vanaf daar rijdt je verder naar de Malojapas waarna je door het super dure stadje Sankt Moritz rijdt. Dan komen we bij de laatste pas van vandaag, de Julierpas die een pashoogte van 2284 meter heeft en dan rijd je naar Davos toe waar ook het hotel staat. 

Totale dag afstand 440 km

Horizon-Motor-Reizen---Groepsreis-Zwitserland-13-90
Groepsreis-Zwitserland-2015-160

Dag 9 - Umbrail & Pordoi (Zwitserland & Italië)

Vanuit Davos volgen de prachtige brede passen elkaar op. Als eerste rijden we de Fluëlapas op. Het hoogste punt van deze pas ligt op een mooie 2383 meter. Aan de rechterkant bevindt zich de Schottensee met restjes sneeuw waar je naar toe kan lopen om een foto mee te maken. Er staat ook een Alpenhoorn waar je mee op de foto kan. De hele pas geeft je prachtig uitzichten over de weg en het dal, dus af en toe even stoppen langs de weg om een foto van de haarspeldbochten of het prachtige berglandschap te maken is aan te raden.

Daarna door naar de Ofenpas. Het hoogste punt van deze pas ligt op 2149 meter. Het is aanbevolen om een ijs te eten bij Süsom Givè, het restaurant op de top, vanwaar je prachtig uitzicht hebt.

Hierna volgt de Umbrailpas. Deze pas ligt op de grens tussen Italië en Zwitserland in het Nationaal Park Stelvio. Het hoogste punt ligt op 2503 meter. Dan de afslag naar de Stelvio. We gaan op deze reis naar de top en dan via dezelfde weg terug omdat dat beter op de route past, en overslaan is natuurlijk geen optie. De Stelvio is met 2757 meter één van de hoogste verharde bergpassen in de Alpen. De pas is in de winter gesloten, maar in de zomer wordt de Stelvio gebruikt voor zomerski. Ook zijn er veel wielrenners die de grote uitdaging van de klim aangaan. Hij staat bekend om zijn vele haarspeldbochten en de kant die wij nemen heeft er 36. Vergeet tijdens die vele krappe bochten niet af en toe je ogen op te slaan en van het uitzicht te genieten. Op het hoogste punt van de pas kan je links nog een weggetje omhoog naar een restaurant nemen. Vanaf daar heb je prachtig uitzicht op de bochten onder genot van bijvoorbeeld een heerlijke goulashsoep.

Totale dag afstand 358 km

Dag 10 - Rondrit "Megapassen"

Vandaag maak je een rondrit over de mooiste passen van de Dolomieten. Vanuit het hotel rijd je meteen de Campolongopas op. De top van de pas ligt op 1875 meter en is daarmee een van de lagere in het gebied. De pashoogte is een groene, deels beboste, vlakte aan de oostvoet van het Sellamassief. In de winter doet het dienst als skigebied. De klim vanaf Arabba is drie maal zo lang en een stuk minder steil dan de afdaling aangezien er minder meters geklommen hoeft te worden. De weg is over het gehele traject goed. Onderweg is er een mooi uitzicht op de zuidelijk gelegen Marmolada.

Dan volgt de Valparolapas waarbij de top gepasseerd wordt op 2192 meter. De Valparolapas onderscheidt zich van de andere passen in de Dolomieten door het kale sombere rotslandschap. Iets na de pashoogte staat het verlaten militaire bouwwerk Tre Sassi. Dit is tussen 1897 en 1901 door de Oostenrijkers gebouwd om zich bij een eventuele Italiaanse aanval te kunnen verdedigen. De afdaling in zuidelijke richting gaat de eerste anderhalve kilometer over een kale hoogvlakte. De weg komt uit op de Falzaregopas. Hier passeren we het hoogste punt op 2117 meter.

Het is natuurlijk ook mogelijk vandaag een rustdag in te bouwen of een kortere rit te maken.

Totale dag afstand 255 km

Italie---Dolomieten---Groepsreis-Horizon-Motor-Reizen-2015-221
IMG7742-18

Dag 11 - Timmelsjoch (Italië - Oostenrijk)

Vandaag rijdt je naar door Italie naar Oostenrijk en je begint direct met de Pordoipas om zo richting Ortisei te rijden. Na Ortisei rijd je richting de Jaufenpas. De Jaufenpas of, in het Italiaans, Passo di Monte Giovo is een bergpas in het Italiaanse Zuid-Tirol. De 2099 meter hoge pas verbindt het Passeiertal bij Sankt Leonhard in Passeier met het Wipptal bij Sterzing, dicht bij de Brennerpas. De bochtenrijke weg heeft twintig keerpunten en een totale lengte van 39 km. De Jaufenpas vormt de kortste verbinding tussen Meran en Sterzing en verbindt de Sarntaler met de Stubaier Alpen. Vervolgens vervolg je je weg over de Timmelsjoch om zo Oostenrijk binnen te rijden. De Timmelsjoch (Italiaans: Passo del Rombo) is een 2509 meter hoge bergpas op de grens tussen het Oostenrijkse Tirol en het Italiaanse Zuid-Tirol. De pas verbindt Sölden in het Ötztal met St. Leonhard in Passeier in het Passeiertal richting Meran. De Timmelsjoch scheidt de Ötztaler Alpen van de Stubaier Alpen en is gelegen tussen twee bergtoppen, de Jochköpfl (3141 meter) in het noordoosten en de Wurmkogl (3082 meter) in het zuidwesten. De pas is veel minder belangrijk voor het verkeer dan de Reschenpas (40 kilometer westelijker) of de Brennerpas (25 kilometer oostelijker). 

Totale dag afstand 308 km

Dag 12 - Silvretta (Oostenrijk - Duitsland)

Vanuit Seefeld, het centrum van het langlaufen in Oostenrijk, gaan we richting de Hahntennjoch met een pashoogte van 1894 meter. Daarna volgen we de rivier de Lech een stukje voordat we afslaan naar de Namlospass, waarbij we het hoogste punt passeren op 1359 meter. Op km 319 komen we langs de ruïne van Burg Ehrenberg, welke een mooie aanblik geeft. Dan steken we de Lech over de Gaichtpass op. Over deze 1147 hoge bergpas voerde reeds in de Middeleeuwen een belangrijke handelsroute. Op 1224 meter passeren we een mooi klein meer aan de linkerzijde. Dan steken we de grens over met Duitsland richting de top van de Oberjochpass op 1176 meter. De route naar beneden bevat een aantal mooie haarspelden. Dan volgen we een aantal riviertjes richting de Riedbergpass, die met zijn 1407 meter de hoogste berijdbare pas van Duitsland is en met steigingen tot 16% ook een van de steilste. Op km 109 passeren we de afslag naar het hotel en rijden we eerst nog een mooie lus. Bij slecht weer of vermoeidheid is het dus mogelijk nu al naar het hotel te gaan. Via de Flexenpass met een hoogte van 1773 meter komen we bij de afslag naar de verlengde route van 458 kilometer welke over de Silvrettapas gaat. Dit is een 2032 meter hoge bergpas in de Oostenrijkse Alpen. Boven op de pas ligt het Silvretta stuwmeer en de Zwitserse grens is niet ver weg. Dit extra stuk is zeker aan te raden, maar alleen bij mooi weer en als je je nog fit genoeg voelt voor het actieve stuurwerk. Dan bij km 42 komt de verlengde route weer op de normale route en gaan we via de Faschinajoch met een pashoogte van 1486 meter richting het hotel.

Totale dag afstand 458 of 369 km (Alternatief)

IMG7747
Horizon-Motor-Reizen---Zwarte-Woud-2016-20

Dag 13 - Zwarte Woud (Oostenrijk - Zwitserland - Duitsland)

Vandaag verlaat je de hoge passen en rijd je het eerste gedeelte door Oostenrijk en daarna via Zwitserland richting het Zwarte Woud in Duitsland. De route start nog met enkele mooie wegen op hoogte door Oostenrijk maar na ongeveer 70 km bereik je de grens met Zwitserland. In Zwitserland rijd je de mooie rustige glooiende wegen in de richting van de Duitse grens maar eerst passeer je de waterval van de Rijn bij Schaffhausen. De Rheinfall is de grootste waterval van Europa en is gelegen in de Rijn, bij het Zwitserse Schaffhausen, vlak bij de grens met Duitsland. De Rheinfall is 150 meter breed en 23 meter hoog. Er stroomt 600 kubieke meter (in de zomer) water per seconde over de rotsen in het midden van de Rijn. In 1921 was de laagste doorstroming gemeten, 95 m³ per seconde. In 1965 is de maximale doorstroming gemeten, 1250 m³ per seconde, beslist een bezoekje waard.

Vlak daarna steek je de grens over met Duitsland en begeef je je al vrij snel in het Zwarte Woud. Dit schitterende gebied waar je doorheen rijdt met prachtige stuurwegen over prima asfalt. Je vervolgt de weg richting het hotel nabij Ettenheim.

Totale dag afstand 317 km

Dag 14 - Afscheid (Duitsland - Nederland / België)

Afscheid valt zwaar. Na 14 dagen te hebben opgetrokken met je medereizigers en het delen van alle schitterende ervaringen tijden de reis komt er nu na een stevig ontbijt een einde aan al dat moois. Met enige weemoed neem je afscheid van je medereizigers en via een heerlijke terugrijd route door het Zwarte Woud en Pfalzerland kom je aan bij de A61 (Autobahn) welke je snel terug brengt naar Nederland of België. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om direct de snelweg naar huis te kiezen zodat je in de namiddag weer thuis bent.

Totale dag afstand 525 km tot aan NL grens.

Horizon-Motor-Reizen---Zwarte-Woud-2016-102
Reis is volgeboekt